Uncategorized
Internet verbaasd over wat jong stelletje uitgeeft in Amsterdam op een dag

Je hebt geld over de balk smijten en je hebt wat dit Amsterdamse stel flikt. In één dag blazen ze een bedrag stuk waar de gemiddelde Nederlander meerdere weken prima boodschappen van kan doen. Mensen vragen zich ook af waarom dit überhaupt met de rest van de wereld wordt gedeeld, maar dat antwoord kun je waarschijnlijk zelf prima invullen. Want eerlijk is eerlijk, in de tijd van social media draait alles om ‘zien en gezien worden’ – en als je je dag vult met dure restaurants, luxe wijnen, spa-behandelingen en exorbitant geprijsde accessoires, dan moet je dat natuurlijk wel even laten weten aan je volgers.
Volgens hun eigen verhaal begon hun dag al vroeg. De dame van het stel was ‘toe aan iets anders’ en besloot haar ochtend te starten met een gezichtsbehandeling van 450 euro bij een bekend Amsterdams beauty-instituut. Daarna liepen ze door naar een exclusieve boutique in de P.C. Hooftstraat, waar ze voor ruim 2.800 euro aan kleding kochten. Gewoon, omdat het kan. Haar partner vond dat hij niet kon achterblijven en rekende een horloge van 9.000 euro af. De medewerker in de winkel zou naar verluidt zelfs gevraagd hebben of het om een jubileum ging, maar nee – ‘gewoon een zaterdag’.
Na al dat shoppen krijg je natuurlijk trek. En niet zomaar trek: zin in een lunch op niveau. Ze kozen een restaurant dat bekend staat om zijn gastronomische hoogstandjes en wijnkaart waar je u tegen zegt. De lunch, inclusief drie gangen en champagne, tikte bijna 600 euro aan. En dan hebben we het nog niet eens over de fooi, want ook daar wilden ze ‘niet gierig in zijn’.
Voor veel Nederlanders klinkt dit als een totaal bizarre dagbesteding. Zeker in tijden waarin alles duurder wordt en mensen bewust keuzes maken over waar ze hun geld aan uitgeven. Maar voor dit stel leek het een normale zaterdag. Sterker nog, ze deelden alles op Instagram met hun ruim 50.000 volgers, inclusief prijzen. Van een selfie in de behandelstoel tot het bonnetje van het horloge en een filmpje waarin ze proostten met champagne op ‘het leven’. En hoewel sommigen dat inspirerend vinden, is er ook een grote groep die zich ronduit ergert.
Onder hun posts regent het reacties. “Misschien moet je dit soort dingen niet delen als er mensen zijn die niet eens hun boodschappen kunnen betalen,” schreef iemand. Een ander reageerde: “Waarom zou je zo willen pronken? Wat wil je bewijzen?” Maar hun fans vonden het juist heerlijk om te zien. “Dit motiveert me zo erg om harder te werken,” schreef een volger. Weer een ander: “Thanks dat jullie alles delen, love your lifestyle.”
Toch kun je je afvragen: is dit nog leuk of is het gewoon decadentie ten top? Psychologen zeggen al langer dat social media voor veel mensen een vertekend beeld van de werkelijkheid schetst. Zeker als het gaat om lifestyle en geld. Mensen vergelijken zich automatisch met wat ze zien, ook al weet je rationeel dat niet iedereen duizenden euro’s per dag stuk kan slaan aan luxe. Het is simpelweg ons brein dat zo werkt.
Wat ik vooral opvallend vind, is de achteloze manier waarop ze zelf over geld praten. Alsof het niets is. Alsof iedereen op zaterdagmiddag even een horloge van 9.000 euro haalt en een gezichtsbehandeling van 450 euro boekt. Het lijkt bijna alsof ze niet meer doorhebben hoe bijzonder dit is. Of misschien vinden ze het juist fijn om die wereld te laten zien, omdat hun volgers hen daarom volgen. Want wie kijkt er nu naar een account dat alleen maar laat zien dat je de badkamer hebt schoongemaakt en je broodtrommel hebt gevuld met een boterham pindakaas?
Toch denk ik dat deze trend ons langzaam steeds oppervlakkiger maakt. Waar het vroeger bijzonder was om te sparen voor iets groots, moet nu alles direct en groot. Het idee van ‘even wachten’ of ‘er hard voor werken’ lijkt steeds minder populair te zijn in een tijd waarin je alles in één klik kunt bestellen en dezelfde dag nog in huis hebt. Deze manier van leven is voor de meesten simpelweg niet haalbaar, maar zorgt wel voor frustratie en ontevredenheid over je eigen situatie. En daar zit precies het gevaar.
Aan de andere kant: als je het geld hebt, waarom zou je het dan niet uitgeven aan dingen waar je gelukkig van wordt? Misschien vinden zij er juist voldoening in om hun succes op deze manier te vieren. Zolang ze er zelf gelukkig van worden en er niemand echt mee benadelen, is dat hun keuze. Alleen moet je jezelf wel afvragen of je het leuk vindt om de hele wereld deelgenoot te maken van je bankrekening. Want uiteindelijk draait geluk niet om materiële dingen, maar om wie je bent, wat je doet en wat je voor anderen betekent.
Maar goed, dat klinkt natuurlijk lang niet zo sexy op Instagram. ‘Vandaag alleen maar liefde gegeven en niks gekocht’ scoort nou eenmaal minder likes dan ‘Vandaag even 15.000 euro stukgeslagen op een random zaterdag’. Zo werkt het nou eenmaal in deze wereld. Beelden op de volgende pagina:

-
Uncategorized3 months ago
Presentatrice Viviënne van den Assem ligt in de tuin te zonnen
-
Uncategorized3 months ago
Het internet ontploft door looks van Alexia in een wit topje op Koningsdag
-
Uncategorized2 months ago
Britse Media doen onthulling over Madeleine McCann
-
Uncategorized1 month ago
Freek barst in tranen uit na verdrietig nieuws
-
Uncategorized2 months ago
Vriendinnen vervelen zich en doen dit in de Albert Heijn
-
Uncategorized7 days ago
Vader gaat gast die fatbike heeft ontnomen van zoon achterna
-
Uncategorized1 week ago
Ondertussen in Lang Leve de Liefde: Jeffrey raakt onder de indruk van Claudia
-
Uncategorized2 months ago
Vrouw Michael van Gerwen is zwanger van deze man