Connect with us

Uncategorized

Miljoenenjacht-kijkers gaan los: ”Wat een lelijk ding’

Zondagavond. Voor miljoenen Nederlanders hét moment om de bank op te duiken met wat snacks, een drankje en Miljoenenjacht op het scherm. Het langlopende programma met Linda de Mol blijft na al die jaren onverminderd populair. Grote geldprijzen, spectaculaire wendingen en dat typische kofferspel maken het vaste prik voor de zondagavond. Maar deze week ging het minder om geld en spanning – en alles om een wel heel opvallende hoofdprijs: een auto waar kijkers massaal van schrokken.

Vorige week: tranen en bewondering voor deelnemer Arie

Om goed te begrijpen waarom deze aflevering voor zo’n contrast zorgde, moeten we kort terug naar vorige week. Toen was het vooral emotie wat de klok sloeg. Deelnemer Arie won een droomreis naar Costa Rica, maar zijn verhaal greep iedereen bij de keel. Arie deelde openhartig dat hij terminaal ziek is en de reis waarschijnlijk niet kan maken.

De redactie van Miljoenenjacht kwam snel in actie en bood hem een passend alternatief: een geldbedrag in plaats van de reis. Een warm en humaan gebaar dat online veel lof kreeg. Arie maakte het plaatje compleet door aan te kondigen dat hij een deel van dat bedrag zou schenken aan een goed doel. Kippenvelmomentje. Je zag aan alles: dit was zo’n aflevering die mensen bijbleef.

Deze week: een compleet andere toon

Fast forward naar aflevering drie. Wat begon als een vrolijke, luchtige uitzending kreeg direct een andere lading toen een studiogast een prijs won. Geen geldbedrag, geen droomreis, maar… een elektrische stadsauto. Een prijs die in eerste instantie natuurlijk niet verkeerd klinkt – een gloednieuwe auto winnen is geen kattenpis – maar het uiterlijk van het voertuig zette bij veel kijkers toch een nare bijsmaak op.

Binnen enkele minuten explodeerden de reacties op X (het vroegere Twitter), Facebook en zelfs TikTok. De auto – een klein, compact model bedoeld voor stedelijk verkeer – werd door het kijkerspubliek compleet met de grond gelijkgemaakt.

“Serieus, dit moet een grap zijn”

De commentaren logen er niet om. “Een elektrische stadsauto. Wat een lelijk ding zeg,” schreef iemand. Anderen waren een stuk creatiever in hun formuleringen. “Gefeliciteerd met deze invalide-auto. Nieuwe sponsor zeker?” En ook de gevreesde vergelijking met de Fiat Multipla kwam meermaals voorbij.

Een kijker schreef droogjes: “Het is een opgewaardeerde Canta. Misstaat niet in een scootmobielwinkel.” Pijnlijk eerlijk of gewoon ongepast? Dat laten we aan jou over.

Later wél een ‘normale’ auto

Gelukkig voor de beeldvorming van het programma kwam er later in de aflevering nóg een auto voorbij. Dit keer tijdens het beroemde kofferspel. Karin uit Broekhuizen bleek de gelukkige winnaar van een strakker en visueel aantrekkelijker model. De reacties op deze prijs waren dan ook aanzienlijk positiever.

“Gelukkig wél een normale auto deze keer,” klonk het veelvuldig online. En hoewel Linda de Mol er geen uitgebreide reactie aan wijdde, liet ze subtiel doorschemeren dat het een bijzondere aflevering was. “Je kunt wel zien dat we aan een jubileum-uitzending bezig zijn,” grapte ze. Of ze daarmee ook verwees naar de eerdere ‘lelijke’ auto, bleef in het midden. Maar de timing was opvallend.

De finale in zicht: Arnoud en Evert onder druk

Tegen het einde van de aflevering verschoof de focus gelukkig weer naar waar het echt om draait: de strijd om miljoenen. De spanning liep op toen de laatste twee kandidaten overbleven: Arnoud en Evert. De bank bood een royaal bedrag van 32.000 euro. Flink geld. Maar geen van beiden drukte op de rode knop. Ze kozen voor de gok, met de finale in zicht.

Wie van de twee daadwerkelijk doorging naar de laatste ronde, bleef tot het laatst spannend. Zoals we gewend zijn van Miljoenenjacht, weten ze de spanning feilloos vast te houden tot de laatste seconden.

Social media: een zegen en een vloek

Wat vooral opviel tijdens deze aflevering? De razendsnelle stroom aan reacties op sociale media. De auto was hét gespreksonderwerp van de avond, en niet iedereen was even genuanceerd. Terwijl sommigen de spot dreven met het ontwerp, wezen anderen op iets belangrijkers: het feit dat het een prijs is, en dat je blij mag zijn als je iets wint.

“Wees blij dat je niet met lege handen naar huis gaat,” schreef een kijker. Een ander merkte op: “Er zijn mensen die keihard moeten werken voor zo’n auto. Dan ga je daar niet online over lopen klagen.”

Toch is het tekenend voor deze tijd: televisie wordt niet meer passief gekeken. Iedereen wil zijn mening spuien, het liefst nog tijdens de uitzending. En dat verandert hoe programma’s gemaakt én beleefd worden.

Wat zegt dit over prijzen en verwachtingen?

De hele ophef roept een interessante vraag op: hoe belangrijk is het uiterlijk van een prijs in een spelprogramma? Je zou denken dat het bij Miljoenenjacht draait om geld, geluk en kansen. Maar blijkbaar speelt esthetiek óók een grote rol. Een prijs moet niet alleen waarde hebben, maar ook indruk maken. En misschien nog wel belangrijker: het moet op sociale media ‘delable’ zijn.

De productie zal hier ongetwijfeld over nadenken. Als je een prijs weggeeft die meer hoon dan applaus oproept, loop je het risico dat het afleidt van het programma zelf. Tegelijkertijd zorgt zo’n moment wél voor gespreksstof. En zoals elke televisiemaker weet: het ergste wat er kan gebeuren is dat mensen het nergens over hebben.

Linda de Mol blijft het gezicht van betrouwbaarheid

Wat er ook gebeurt in de uitzending, één constante factor is en blijft Linda de Mol. Haar rustige en zelfverzekerde presentatie brengt balans, zelfs als het publiek – zowel in de studio als thuis – zich roert. Ze weet precies wanneer ze even moet lachen, wanneer ze serieus moet zijn en wanneer ze het tempo erin moet houden.

Haar jarenlange ervaring is voelbaar. En juist in een aflevering met zowel hilariteit als emotie is zo’n stabiel anker goud waard.

Tot slot: veel rumoer, maar Miljoenenjacht blijft scoren

Aflevering drie van dit seizoen Miljoenenjacht was er weer eentje voor in de boeken. Niet per se door een recordprijs of emotionele wending, maar door een auto die niemand zag aankomen – en ook niemand écht wilde winnen. Toch was het spektakel er niet minder om. Want laten we eerlijk zijn: dit is precies waarom we elke zondag weer kijken.

De show zit goed in elkaar, balanceert tussen spanning, emotie en onverwachte wendingen, en blijft hét onderwerp van gesprek op maandagochtend.

Of je nu fan bent van het kofferspel, geniet van de reacties op social media of gewoon hoopt op een glimp van die ene droomprijs: Miljoenenjacht blijft een vaste waarde op de Nederlandse televisie.

En volgende week? Nieuwe prijzen, nieuwe winnaars – en ongetwijfeld weer iets om over te praten op X.

Wat vond jij van de auto? Zou jij ermee rijden of zou je ’m direct doorverkopen? Laat van je horen op onze Facebookpagina en meng je in de discussie!

Trending

  • Uncategorized1 month ago

    Onverwacht: Martijn Krabbé (56) neemt afscheid

  • Uncategorized1 month ago

    Dat ging niet zoals gepland

  • Uncategorized4 weeks ago

    Onze gedachten zijn bij prinses Beatrix (87)

  • Uncategorized4 weeks ago

    Foto van Ali B gaat door merg en been: ‘Zó triest dit!’ Fans geschokt door een foto van Ali B die eens zo rijk was: ‘We moeten geld voor hem inzamelen!’

  • Uncategorized1 month ago

    Zangeres Maan wil ook aandacht op het internet met vakantie foto

  • Uncategorized4 weeks ago

    First Dates-barman verdwijnt met deelneemster richting toilet

  • Uncategorized1 month ago

    Roxanne Hazes deelt foto die veel oog krijgt

  • Uncategorized1 month ago

    Puck Moonen verrast volgers met een mooie foto